Det er viktig og fra første stund skape gode rutiner for øving hjemme. Be musikanten pakke opp instrumentet og vise hva han eller hun har lært på spilletimen, eller på samspillet. Øv sammen med barnet, og ikke nøl med å spørre læreren om hjelp om akkurat dette.
Foreldre / foresatte: Møt opp på spilletimen en gang i blant, spesielt i begynnelsen (men ikke for ofte). Be musikanten spille på familietilstelninger eller før desserten, lag øveskjema og gode målsetninger, gjerne med en liten premie eller annen oppmerksomhet.
Skal dere på ferie? Ta med instrumentet! Motiver barnet til å øve – også når dere er borte. Skal dere på hytta på fjellet, og det er langt å gå på ski? Er poden messingblåser, og instrumentet ikke får plass, kan dere i det minste ta med munnstykket. En fløyte eller klarinett får i alle fall uansett plass i bagasjen.
Når du har vært på spilling og kommer hjem; pakk opp instrumentet og gjør det klart. Har du instrumentstativ; sett opp instrumentet!
Det er gøy å spille et instrument, og i korpset er vi veldig opptatt av å skape mestringsfølelse. Det er nå engang slik at å spille et instrument byr på mange gleder, men også noen utfordringer. De fleste musikanter og foreldre / foresatte merker at utviklingen går litt i rykk og napp og at dette naturlig nok påvirker motivasjonen.
Det er helt vanlig at motivasjonen går i bølgedaler og det er viktig at foreldre er klar over at dette er helt normalt. Hvis det kommer en bølgedal er det fint om instruktør eller dirigent får beskjed slik at de kan hjelpe til.
I korpset gir vi gjerne tips til øving. Øving er individuelt, og instruktørene gir alltid gode tips. Så spør oss gjerne!
Lykke til med øving!
(Tekstutdrag hentet fra Lilleborg skoles musikkorps)