Oddernes skolemusikkorps
ODDERNES SKOLEMUSIKKORPS
 • Om Korpset    • Bli med    • Turer og arrangementer    • Viktige beskjeder    • Informasjon til foresatte    • Info in English    • Arkiv/historie      • Hjem

Informasjon til foresatte
    - Vedlikehold av instrumenter
    - Greptabell fløyte og sax
    - Greptabell klarinett
    - Greptabell kornett og baryton
    - Greptabell tuba og trombone

Snarveier:
 Kontakt oss!

Vedlikehold av instrumenter

Det er viktig å passe godt på instrumentene!
Er du i tvil om noe angående instrumentet, så spør instruktør, dirigent eller instrumentansvarlig i styret!

Her er noen enkle råd om vedlikehold fra NMF:

Vedlikehold av instrumenter

Et instrument som blir regelmessig vedlikeholdt har lengre levetid. I tillegg til at det er mye kjekkere for musikanten å spille på.

Her følger enkle tips for vedlikehold. Messinginstrumenter som kornett, trompet, althorn, valthorn, baryton, eufonium, tuba er relativt like når det kommer til vedlikehold, og vil derfor bli omtalt i samme kapittel. Trombone skiller seg ut med slide i stedet for ventiler og vil bli omtalt for seg selv. Fløyte, klarinett og saksofon vil også bli omtalt i eget avsnitt.

Vi anbefaler at musikanten får veiledning av en instruktør eller instrumentalist første gangen hun skal rengjøre instrumentet. Er det større reparasjoner enn jevnlig vedlikehold, anbefales det å levere instrumentet inn til fagfolk.

Instrumentforhandlere selger vedlikeholdssett til instrumentene.

Messinginstrumenter

For å bevare instrumentet ditt, er det viktig at instrumentet minst en gang i halvåret får seg en skikkelig vask.
Bøyler må tørkes av og smøres hver 2. uke og ventiler må tørkes og smøres hver uke. Munnstykket børstes innvendig samtidig som du smører ventiler eller bøyler.

Vask
Bruk lunka vann og litt grønnsåpe. Start med å demontere instrumentet. Vær veldig forsiktig med ventilene, det skal lite til før de blir skadet. Aller helst bør du legge ventilene i en liten vaskebolle for seg selv. Ikke demonter selve ventilen. Under ventilene er det ett bunnlokk som du skrur av. Ta av disse og trekk en myk klut av bomull gjennom ventilene.

Bruk en lang flexi kost og dra denne gjennom alle bøylene og rørene på instrumentet. Disse kostene fås kjøpt hos instrumentforhandler og leveres i ulike størrelser.

Tørk av ventiler, og ta på ventilolje. Når du setter ventilene inn i ventilhuset er det viktig at de settes inn i riktig rekkefølge. Det står nummer på alle ventilene; 1, 2, eller 3. Det er også et lite spor inne i selve ventilhuset. Denne skal passe med styreknasten på selve ventilen. Setter du ventilene feil får du ikke lyd, eller en litt rar lyd.
På bøylene bruker du bøylefett eller vaselin.

Utvendig vedlikehold
Ønsker du å bevare instrumentet ditt fint og blankt, er det lurt å tørke av det hver gang etter du har spilt.

Trombone

Bøyler må tørkes av og smøres hver 2. uke og sliden må tørkes og smøres hver uke. Munnstykket børstes innvendig samtidig som du smører ventiler eller bøyler.

Vask
Bruk lunka vann og litt grønnsåpe. Start med å demontere instrumentet. Vær veldig forsiktig med innersliden, det skal lite til før den blir skadet. Legg sliden forsiktig ned.
Bruk en lang flexi kost og dra denne gjennom alle bøylene og rørene.

Tørk av innersliden, og sett på smøring. Når du setter innersliden inn i sliden er det viktig at du er veldig forsiktig så du ikke kommer borti noe. På bøylene bruker du bøylefett eller vaselin.

Utvendig vedlikehold

Fløyte

Vær forsiktig når du setter fløyta sammen. Vri delene på plass, og hold aldri på klaffene.
Legg alltid fløyta fra deg på et trygt sted, med klaffene opp.
Når du er ferdig med å øve, puss nøye innvendig. Bruk pussepinne og fille som ikke loer. Pussepinnen skal være laget av tre. Pakk fløyta ned i etuiet.
Ønsker du at fløyta skal være blank og fin, kan du fukte en klut i vann og pusse forsiktig. Vær nøye med at du ikke kommer bort i putene. Etterpå tørker du med en tørr klut.
Noen ganger blir putene fuktige. Stikk et sigarettpapir under klaffen, hold klaffen nede. Før du tar ut sigarettpapiret slipper du opp klaffen. Som du ser har sigarettpapiret trukket til seg fuktigheten.

Klarinett

Vær forsiktig når du setter klarinetten sammen. Vri delene på plass, og prøv å unngå å trykke på klaffene.
Legg alltid klarinetten fra deg på et trygt sted, med klaffene opp. Det er også lurt å ha et eget stativ til klarinetten.
Når du er ferdig med å øve, puss instrumentet innvendig. Til dette finnes det egne pussefiller, spesiallaget for klarinett.
Tørk munnstykket spesielt nøye innvendig.
Noen ganger blir putene fuktige. Stikk et sigarettpapir under klaffen og hold klaffen nede. Før du tar ut sigarettpapiret slipper du opp klaffen. Som du ser har sigarettpapiret trukket til seg fuktigheten.

Saksofon

Vær forsiktig når du setter på munnstykket. Hold minst mulig på klaffene når du gjør dette.
Legg alltid saxofonen fra deg på et trygt sted. Det beste er å ha et eget saxofonstativ.
Når du er ferdig med å øve, er det viktig å tørke instrumentet innvendig. Til dette finnes det utstyr som er spesiallaget for saxofon. Tørk munnstykket nøye innvendig.

Trommer

Sørg for å tørke støv av instrumentene og holde dem rene. Pass på å at skruer og muttere sitter fast slik at de ikke forsvinner for eksempel under transport. Ha stemmeskruer tilgjengelig for å stramme skinn når det er behov for det. La gjerne slagverkinstruktøren gjøre den jobben.

Publisert 27.09.11

Norges Musikkorps Forbund, Postboks 674 Sentrum, 5807 Bergen:: Ofte stilte spørsmål/kontaktinfo
Nettredaktør: Olga Wergeland :: Ansvarlig redaktør: Stig Ryland

Oddernes Skolemusikkorps - Postboks 4098 - 4689 Kristiansand S